mandag 31. januar 2011

Scrappingutstyr!

Kort kan man lage uten for store investeringer. Det eneste du egentlig trenger er litt papir, en god saks og lim. Ønsker du å lage kort mer enn en gang iblandt er det noen ting som er veldig greit å ha, og så finnes det uendelig mye som det er morsomt å ha for en som er hekta.
Jeg har blitt hekta, og når man har scrapping som hobby og lager en del kort er det etterhvert mye man synes er et "must" å ha.Tenkte derfor å skrive et innlegg med litt om hva slags utstyr jeg har. Mengden utstyr øker og øker;) Og jeg har nok sikkert lite i forhånd til andre!:)




Når jeg startet med scrapping var det ikke mye jeg hadde. Har heller ikke noe stor hobbybutikken i nærheten, så de første tingene mine ble kjøpt på Europris, Nille, Notabene og Libris. Fine ting til en billig penge! Noe grunnleggende ting man bør ha:


 Utstyr til å dele opp kartong og papir med. 
I begynnelsen startet jeg med dette:



Underlag, saks, linjal, blyant og skjærekniv. Alt fra Design Galerie, Europris. Har i ettertid oppdaget at dette var veldig tungvint. Sitte og måle opp med linjal for så å klippe/skjære ut. Skeivt ble det også til tider, men kortene ble da fine da også!:) Til jul fikk jeg nytt utstyr som forenklet arbeidet drastisk!! 

Skjærebrettet "Cricut" er et skjærebrett for ark opptil 31 cm. Det har også en målelinjal som kan svinges ut ved behov. Denne gjør det da lettere å dele opp kartong og papir i ønsket størrelse, og med rette kanter.

Oppbevaring
Etterhvert som jeg kjøpte ting måtte jeg jo også ha noe å oppbevare ting i, forelsket meg i en veske søsteren min har, så fikk henne til å kjøpe maken til meg:


Kjempefin veske til oppbevaring! Kjøpt på Drømmehjørnet på Skarnes:)
Og som dere ser, er det fullt mulig å fylle opp en sånn!
Jeg har i tillegg kjøpt meg en verktøykasse til å ha litt større ting i.

Edgescraper og sverting av kanter.


For å kunne lage/skrape litt røffe kanter på kartong og papir, har jeg en såkalt edgescraper. Denne gjør at kantene får et litt slitt utseende. Etter man har skrapet opp kantene er det fint å sverte kantene med å bruke Distress Ink. Med dette får man et litt "gammelt" eller "brent" utseende. Jeg har en Distress Ink stempelpute i brunt.



 

Stempelpute og Embossingpulver.
 Svart stempelpute og embossingpulver er også et must å ha synes jeg. Embossing er en teknikk som gir opphøyde stempelmotiver. Teknikken krever litt mer arbeid og utstyr, men det gir motivet en helt ny dimensjon. Nedenfor har jeg en svart stempelpute, og Zing blank embossing. Dette gjennomsiktige embossingpulveret som jeg har brukes for å fremheve fargene fra stempelputen. Det finnes også embossingpulver med farger, dette fargede pulveret dekker stempelfargen, slik at hele motivet får samme farge som embossingpulveret. 



Varmepistol

For å fiksere må pulveret smeltes, og til dette finnes det spesialdesignede varmluftspistoler. Ønsker du ikke å investere i en slik, kan du også bruke andre varmekilder som kokeplaten, brødristeren eller strykejernet. Hårføneren kan ikke brukes da den ikke gir nok varme, og den vil i tillegg blåse pulveret utover. Jeg fikk en sånn varmepistol til jul av mamma og pappa:


Tenkte jeg etterhvert i ett annet innlegg skal komme med en nærmere forklaring på teknikk ved embossing.

Stempler

Jeg har ikke så mange stempler enda, men her er et eksempel på stempel som jeg har. Dette stempelet er obligatorisk på mine kort da det er et "håndlaget av" stempel.



Teip og lim.

Fotolim, dobbeltsidig teip og limputer blir mye brukt når jeg lager kort.



3D limputer er perfekt for å lage en tredimensjonal effekt. De jeg bruker er fra Nille.



Tape sett fra Design Galerie, Europris. Dobbeltsidig teip, fotolim og vanlig limtube.

Sakser

Vanlige papirsakser til å klippe de små deler med er helt nødvendig å ha. Det finnes imidlertid en rekke forskjellige mønstersakser, som kan være greie å ha når man skal klippe border i forskjellige mønstre som f.eks. sikksakk og bølger. De er også flotte å bruke når motivet og bakgrunnen skal formklippes.
Mine sakser er kjøpt på Nille:




Utstansere

Hvis du har god tid kan du klippe flotte figurer kun med en saks, men når du skal lage mange kort er utstanserene et flott hjelpemiddel. Med ett trykk kan du lage et lite løv, hjerte eller lignende.

Utstanserne finnes i utallige varianter og størrelser, og det finnes motiver for alle anledninger. Det finnes også egne utstansere for å forme mønstre på utvendige hjørner. 

Her har du de få utstanserne jeg har:


Dersom man kjenner noen andre som holder på med scrapping, er det en idè og byttelåne utstansere!Som f.eks har min søster en annen type snøstjerne utstanser, så før jul lånte jeg den og stanset ut mange snøstjerner og hadde i en liten eske.

                                   Border punch

En annen utstanser er noe som heter border punch. Denne gjør det mulig å stanse ut så lange border som du ønsker uten at overgangen synes.

Her finnes også uttalige mønstre å velge mellom. Hver mal kan brukes til å lage flere type border, og som med så mye annet så er det bare fantasien som setter grenser. Du kan for eksempel lage flotte kanter på kort og konvolutter, stanse ut enkle rette border som limes på kortet, eller skjære til rammer der det kan stanses ut en bord langs kanten.


Jeg har ingen border punch innomhus enda, men kommer etterhvert bilde av en jeg vet jeg får:) Har nemlig en veldig snill svigermor, for da vi sist var på besøk hjemme på Dokka var det 50 % på alt scrapping utstyr på Notabene, og jeg fikk lov til å plukke meg ut litt som skulle være bursdagsgave til meg!!:) 

Det var en del av utstyret jeg har!!

Løp og kjøp dersom du vil starte med scrapping:)

- Marit- 


 










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen noen ord :)