fredag 8. juni 2012

Min aller første bleiekake!!


Da mitt kjære tantebarn kom til verden 01.03.11 var jeg nok så oppe i skyene fordi jeg ble tante at jeg glemte helt hva planen for velkommen til verden gaven var:) 

Det ble derfor ikke før enn ett år senere at jeg kom på ideèn med:

BLEIEKAKE I BURSDAGSGAVE!!

Hva er det en liten 1 åring egentlig trenger??
Bursdagen var jo 1.mars, og det er da ikke sååå lenge siden det var jul. Og du kan jo tenke deg at første barnebarnet, første tantebarnet og onkelbarnet ... det er VELDIG stas. Så julegavene skulle det ikke stå på. Siden hun fikk så mye til jul tenkte jeg da, hva trenger egentlig en jente på 1 år?? Jo, hun trenger faktisk bleier!!



Ideèn og inspirasjon til å lage bleiekake fikk jeg av å søke på google, fant masse bleiekaker, men vil gjerne linke til den bleiekaken som inspirerte meg mest. Den fant jeg på Tonerose design: Bleiekake til ei nyfødt prinsesse. Så tusen takk til henne for inspirasjon!

Som jeg skrev ovenfor, en ett åring trenger bleier!Bleiekaker er ikke noe jeg har sett mye av i mine kretser akkuratt, så er nok ikke så vanlig. Men, veldig smart gave, også så gøy å lage!!Uansett om du velger å gi den bort som velkommen til verden gave, eller som1 års gave som jeg gjorde, så blir den uansett satt pris på! Får jeg igjen muligheten, vil jeg gjerne lage flere!

Så, hva er en bleiekake og hvordan lager du den??
Oppskriften jeg fulgte var etter Tonerose Design, se link ovenfor.
Jeg skal prøve å forklare litt i innlegget mitt også under hver bilde.


Bleiekake er rett og slett at du ruller sammen bleier, stabler dem i flere etasjer og pynter med det du vil rundt. Hvor mange etasjer du vil ha er opp til deg, og hva du vil pynte med rundt er valgfritt. Som jeg har sagt før, kun fantasien kan sette en stoppper!


Jeg syntes det var fint å ha kaken på et fat. Sølvfatet jeg har kaken på er i plastikk og det fant jeg på Nille til den nette pris av 20 kroner!Til denne kaken brukte jeg to pakker med bleier, Libero nr.4. Siden det var til en ett åring så valgte jeg å ta en pakke med Comfort fit og en med Up & go! Skal forklare litt mer om å lage kaken senere. Hopper rett på pyntingen først jeg!


Da jeg skulle pynte min bleiekake hadde jeg lyst til å dra inn litt scrapping, samtidig som jeg kunne pynte med ting som de ville få glede av senere :) Tross alt, bleiene må jo brukes og da blir kaken ødelagt! Jeg lagde en tre lags kake. Derfor fikk hvert lag sitt "tema". Første laget ble "nyfødt", andre laget ble "kjærlighet", og siste og øverste laget ble "1 år". Jeg kjøpte tre fotorammer med magnet. 1 bilde for hvert lag. For hvert bilde hadde jeg et stempel som skulle gjenspeile og beskrive bildene. Stemplene er fra Magnolia og er tusjet med Promarker.


Hva driver jeg med her tror du?! Hehe.... 

Jeg måtte jo ha noe på toppen av bleiekaka, og siden det var til tantegulls 1 års dag, hva annet enn en hjemmelaget bursdagskrone kunne det bli? :)  

Nå er det en stund siden jeg lagde denne, så må ærlig innrømme jeg ikke husker helt hvordan jeg lagde den. Men skal prøve å gi noen mål så det er mulig å lage en maken!

Aller først den rosa grunnkartongen som holder krona rundt hodet. Hvor lang denne er kommer jo selvsagt an på omkretsen på hodet til bursdagsbarnet, så den må du nesten måle ut selv. Husk å regne med noen ekstra cm for skøyten. Når det gjelder bredden husker jeg rett og slett ikke, men ut fra bildene mine er det nok rundt ca. 10 cm. 

Utenpå den rosa grunnkartongen har jeg et rosablomstrete mønsterark. Her tar du samme lengde som på den rosa kartongen, men minus skøyten. Bredden her ut fra bildene tror jeg blir ca. 19 cm. 

Lim den rosa kartongen på baksiden av mønsterarket, så ser det slik ut:



For å få til den fine toppen på krona tegn først mønsteret som vist ovenfor på baksiden av mønsterarket. Hvis du går ut fra bunnen som er mot den rosa grunnkartongen:
Bunnen av trekantene er 3 cm, og hver søyle er 1 cm.
 Midten/toppen av trekantene er da på 1,5 cm (på toppen av mønsterarket).
Tegn annenhver trekant og søyle så langt du kommer. 
Klipp så opp. Det som blir mellom trekantene og søylene er overflødig og fjernes.
Lag et hull øverst i hver søyle, brett dem mot midten og fest de sammen med en brads.
Lim kan mot kant, og sikre gjerne med brads. 
Det skal da se slik ut:


Kronen ferdig. Stilig og enkelt!


Jeg festet kantene mot hverandre med dobbeltsidig teip, men sikret i tillegg med to hvite blomsterbrads.


Her ser du kaken helt ferdig!
Så tilbake til hvordan du får den slik.
Det er bare å sette igang å rulle bleier!Og det tar faktisk litt tid når du som i denne kaken har to stk bleiebakker å rulle. Fordi jeg valgte to forskjellige bleier er det også to forskjellige mønstre på bleiene. Mønsteret på bleiene synes, men jeg syntes ikke det gjorde noe. Fest en strikk rundt hver bleie. Plasser dem så i en sirkel og sett en strikk eller tråd rundt det hele. Tror jeg brukte 9 stk i det øverste laget. Så bygger du utover for hver etasje nedover. Det var nok denne delen jeg brukte mest tid på. Til få lagene til å se jevne og runde ut. Strikkene og trådene vil ikke synes til slutt da dette dekkes av kartongen og pynt.


For å få kaka til å stå støtt og få lagene til å sitte sammen brukte jeg noen grillspyd og stakk ned blant bleiene. Ikke synlig på bildet desverre. Så er det å pynte de forskjellige lagene. Ut fra bilder jeg har sett på diverse blogger blir det brukt både silkebånd og kartong. Siden jeg er den scrapping entusiasten jeg er, måtte det jo bli kartong.


Jeg har brukt samme rosa grunnkartong og mønsterark som på kronen. Jeg ble så ivrig under lagingen av kaka at jeg glemte å ta bilder underveis i prosessen. Glemte som tidligere nevnt også å ta mål. Vet det er eksakte mål på tutorialen til Tonerose, så se linken øverst i dette innlegget til bloggen hennes. 


Men jeg forklarer likevel om jeg ikke har eksakte mål. For hver lag lagde jeg et bånd. Først da den rosa grunnkartongen, deretter en hvit kartong som jeg brukte min fine Martha Stewart edge puncher på. Og i midten blomstrete mønsterark. For hvert bilde nedover har jeg snudd litt på kaka så dere får se rundt hele!


Båndene festet jeg rundt hvert lag med ulike brads. Deretter var det å pynte med diverse ting!


Pyntet med store glitterstjerner, som matchet fatet!


Pyntet også med stemplene og bildene som var ordnet på forhånd.


På toppen av kaka den fine bursdagskronen!!
Hannah 1 år!!


Krona ble jo også pyntet litt. Tok rester av den rosa kartongen og lagde et bånd rundt krona. Bokstavene er kjøpt på Europris, som faktisk har en del fine scrapping ting :) Brukt Distress Ink i kanten på båndet.


Her ser du bedre hvordan krona er på toppen!Veldig stilig synes noe jeg da.


Som tidligere nevnt festet sammen søylene i kronen med en rosa brads.


"Gratulerer med 1 års dagen Hannah!"

Mer nærbilder av båndene rundt hvert lag. Her øverste laget. Teksten har jeg skrevet på word, så skrevet det direkte ut på kartongen. Rundt på kaken pyntet jeg også med disse fine sommerfuglene!!


Bildet hvor tantgull er ca. 1 år.


Stempel fra Magnolia som skal symbolisere at når du fyller 1 år er du på tur til å bli "stor" jente!!


Andre laget i kaken skulle liksom symbolisere tiden mellom fødsel og til 1 års dagen!
Skrevet ordene "Glede, kjærlighet og familielykke".


Bilde med hjerteramme!


Og selvsagt Magnolia stempel med Tilda som holder mange hjerter.


Så siste og nederste laget som var "nyfødt" laget.



1.mars 2011 ble jeg stolt tante!!


Mellom alle lagene/etasjene pyntet jeg med sølvfarget gavebånd, som er krøllet og splittet. Dette ble også veldig stilig!


Puttet også på et par sjokolader som jeg syntes var søte!


Til slutt pakket jeg inn hele kaka!


Klar til transport!

Kaken ble veldig godt tatt imot. Nesten så det var fælt å ødelegge den for å bruke bleiene :)

Bursdagskrona passet bursdagsbarnet perfekt, om den var så populær å ha på er en annen ting. Hehe.
Sjokoladene har nok også blitt smakt på, og bilderammene henger på magnettavlen på kjøkkenet. 

Ja, det var et laaaangt innlegg. Men så gøy å lage bleiekake!!
Håper den kan inspirere andre!

Ha en fin dag!

- Marit -





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen noen ord :)